Noul an școlar bate la ușă, anunțând prospețime, miros de nou și șanse de toate felurile.

În acest sens clasa noastră cu atmosfera ei poate fi un factor, dacă nu chiar factorul decisiv.   Vrem să ne simțim în siguranță în clasa noastră, vrem să ne simțim acceptați, vrem să pornim în  expediție pentru a descoperi lucruri noi, suntem chiar dispuși să trecem peste obstacole mai mari.  Acesta este spațiul în care ne punem la încercare, în care avem încredere unii în alții, în care ne  dezvoltăm gândurile și le discutăm cu ceilalți, în care ne testăm limitele,  în care aflăm lucruri noi, în care pătrundem în zone pe care nu le cunoșteam înainte, în care primim  etaloane pentru măsurarea lumii.

Acesta este spațiul în care învățăm ce înseamnă să faci parte dintr‐o echipă și să lucrezi cu succes  împreună cu aceasta.

Un spațiu, care este atât de important trebuie amenajat: exterior, interior, pe anotimpuri,  individual.

Dar cine sunt cei care amenajează acest spațiu?

Experiența noastră ne‐a dovedit că în primul rând elevele și elevii respectivei clasei sunt cei care  asigură un climat bun în clasă. Clasele care acceptă particularitățile individuale ale colegilor, ale  fiecărui individ în parte și acceptă faptul că și profesorii sunt persoane, sunt extraordinare ‐  indiferent cât de puțini elevi sunt în acea clasă. Aici fiecare se simte bine și profită de faptul că nu  toți oamenii sunt la fel.

Unele clase nu au această mentalitate de la început sau au nevoie de încurajare continuă în  activitatea lor. Atunci mai ales șefii de clasă au o mare răspundere pentru a iniția o abordare  corectă a elevelor și elevilor și pentru a menține această abordare. Exemplul lor personal în ceea ce  privește încrederea, aproprierea și un punct de vedere clar pe acel subiect este hotărâtor. Aceștia  stabilesc împreună cu elevele și elevii reguli.

Nu în ultimul rând părinții elevilor din clasă influențează climatul din respectiva clasă și sentimentul  de coeziune în clasă: aceștia se pot implica pe multe planuri în clasă, participând de exemplu la  evenimente culturale, cum ar fi spectacolele de teatru. Îi puteți sprijini pe părinții colegilor noi.

Acum le doresc tuturor claselor și mai ales elevilor din clasa întâi, celor de clasa a cincea care sunt  noi în ciclul gimnazial, clasei a douăsprezecea care urmează să dea bacalaureatul și tuturor, care vor  face parte din echipa clasei, un start reușit.

Lothar Himmels 

Serhii Kostenko „At a lesson” 1891 from the collection of the National Art Museum of Ukraine