Grupe mixte de vârstă
În grădinița DSBU există 2 grupe mixte de vârstă, de la 3 ani până la vârsta de 5 ani și o grupă de preșcolari cu vârsta cuprinsă între 5-6 ani. În total aproximativ 60 de copii frecventează cursurile grădiniței din cadrul DSBU. Fiecare grupă oferă loc pentru cel mult 20 de copii.
Toate cele trei grupe de grădiniță au același program săptămânal, ce cuprinde o gamă variată de cursuri: educație muzicală, sport, activități creative, gastronomie, ieșiri regulate, stimularea limbajului, program pentru preșcolari, săptămâni de proiect și excursii comune. Grupa roșie (clasa pregătitoare) beneficiază de două ori pe săptămână de un progrm de școală pregătitoare cu una dintre învățătoarele de la ciclul primar.
Ziua noastră
Ziua începe dimineața cu o perioadă liniștită în care copiii ajung și se joacă. Copiii sunt adesea încă obosiți dimineața și au nevoie de timp pentru a-și începe cu adevărat ziua. Pe parcursul zilei le oferim copiilor două tipuri diferite de activități libere:
La jocul liber copiii controlează procesele lor de învățare independent, scop în care în încăpere le stau la dispoziție stimulente și materiale.
Copilul alege singur cu cine (partener de joacă), unde (zona de joacă) și cât timp (durata de joacă) dorește să se joace.
Mulți copii au doar la grădiniță posibilitatea de a juca jocuri de rol, pentru că aici găsesc parteneri de joacă de aceeași vârstă, care permit o interacțiune.
Sarcina noastră ca educatori este în acest caz de a-i observa pe copii, de a participa la jocul lor și eventual de a-l dezvolta corespunzător situației.
În cazul ofertelor noastre deschise îi invităm pe toții copiii, însă ei pot decide dacă doresc să participe sau nu. Aici este obligația noastră ca educatori de a face aceste oferte cât mai interesante și de a le organiza în funcție de interesele copiilor.
Printre astfel de activități deschise se numără: lucrul manual, sport, copt, experimente, citit de povești șamd.
Pe lângă activitățile libere care ocupă o mare parte a zilei, există activități fixe și ritualuri care reprezintă puncte de referință pentru structura zilei. Printre ele se numără în special mesele luate împreună în grupă și cercurile în care ne salutăm sau ne luăm la revedere, în care jucăm jocuri sau discutăm despre cele mai diferite lucruri.
În grupă luăm micul dejun, prânzul și o gustare de după-amiază.
În fiecare grupă există jucării de bază precum cuburi, lego, costume, jocuri la masă și bineînțeles creioane colorate și alte materiale pentru pictat și lucru manual. Prea multe jucării inhibă creativitatea copiilor și în loc să aglomerăm sala cu jucării, punem mai mult preț pe găsirea unei noi funcțiuni pentru obiectele de zi cu zi și pe reevaluarea unor lucruri ce par a fi de aruncat, transformându-le în jucării.
La amiază copiii au posibilitatea de a dormi. În afară de aceasta există o perioadă scurtă de odihnă, în care toți se liniștesc după dimineața palpitantă și își pot reface forțele. Deoarece unii copii au plecat deja acasă și alții dorm, perioada amiezii este pentru copiii care rămân treji o perioadă destul de intensă petrecută într-un grup mic.
După ora trei începe programul de supraveghere de după-amiază, în care copiii pot participa opțional la cursuri precum experimente, Aikido, teatru, etc.
Sport
În fiecare grupă de grădiniță se stimulează și se urmărește săptămânal la ora de sport dezvoltarea motrică a copiilor.
Programul pentru preșcolari
La programul nostru pentru preşcolari pot participa toţi copiii care au împlinit 5 ani până la data de 30.09. a anului calendaristic în curs (ţinându-se cont de stadiul de dezvoltare a copilului).
Programul pentru preşcolari începe la grădiniţă în octombrie.
O dată pe săptămână copiii petrec 90 de minute împreună cu o învăţătoare.
În grupa pregătitoare fiecare copil are nevoie de un penar cu creioane colorate, o foarfecă, o gumă de şters, o ascuţitoare, un creion şi o riglă. Fiecare copil va primi de la grădiniţă o mapă în care să îşi poată păstra fișele de lucru.
Acest program pregăteşte preşcolarii din punct de vedere emoţional, cognitiv, social şi verbal în vederea intrării într-o şcoală primară germană. Important este să se stimuleze toate aceste domenii. Pe lângă diferitele performanţe, o importanţă la fel mare pentru intrarea la şcoală o are şi gradul de maturitate socială şi emoţională a copilului. Urmărim să obţinem acest lucru printr-o stimulare unitară.
Exerciţii speciale, excursii regulate ale grupei pregătitoare la muzee şi participarea la alte evenimente culturale şi creative, le oferă copiilor din ultimul an la grădiniţă posibilitatea de a accepta noile provocări cu multă bucurie şi de a avea astfel parte de o trecere lină la viaţa de şcolar. Intrarea în şcoala primară a DSBU este uşurată în special de cursul săptămânal pentru preşcolari susţinut de către o învăţătoare.
Se desfăşoară diferite sătămâni de proiect pentru pregătirea copiilor în vederea însuşirii scrisului și cititului. Proiectele noastre tratează: percepţia auditivă, înţelegerea vorbirii, percepţia vizuală, motorica scrierii, cifre şi forme. Toate proiectele vor fi prezentate şi discutate pe scurt în cadrul unei ședinţe informative cu părinţii.