„Copiii nu i-au putut ascultat niciodată prea bine pe cei vârstnici,
dar niciodată nu au eșuat în a-i imita.“
(James Baldwin)
Copiii sunt precum oglinzile – ei reflectă tot ceea ce spunem sau facem. Între timp știm că 95% din ceea ce ei învață, învață prin imitare. Doar 5% învață prin studiu direct. Oamenii sunt precum un aparat de înregistrare. Fiecare cuvânt pe care îl auzim, toate experiențele noastre sunt înregistrate permanent în subconștientul nostru. Întotdeauna când un adult vorbește este un model pentru copiii prezenți. Îi învățăm ceea ce vorbim. Copiii înregistrează fiecare cuvânt pe care noi îl îndreptăm către ei sau pe care îl vorbim în prezența lor. Limba pe care ei o aud când cresc este limba pe care o vor vorbi la rândul lor.

Dacă vrem să îi învățăm cu adevărat ceea ce înseamnă respectul, trebuie să expunem și să eliminăm orice comportament nerespectuos pe care copiii l-ar putea lua drept model. Prin comportament nerespectuos înțelegem critică, predici, rușinarea, batjocura, porunci, țipete, etc.

Noi putem să ne educăm pe noi înșine să ne oprim și să gândim înainte de a vorbi, să ne amintim că tot ceea ce spunem este înregistrat și imitat. Astfel putem evita, sau cel puțin frâna, imitarea unui comportament neadecvat. De asemenea putem promova astfel felul de comportament pe care îl doim și îl acceptăm din partea lor, învățându-i cu adevărat ceea e înseamnă respectul. Ei vor învăța să se comporte așa cum ne comportăm noi cu ei.