Florian Florea este profesor de limba germană și engleză, iar predarea este pentru el mai mult decât o meserie – este o vocație. Predă la Deutsche Schule Bukarest (DSBU), după o carieră lungă în Germania, unde a fost profesor în landul Hessen.

Originar din România, Florian și-a pus la un moment dat o întrebare profundă: Cum s-a schimbat țara mea natală? Și cum a evoluat învǎțǎmântul acolo?

Revenirea acasǎ – dintr-o perspectivǎ nouǎ

Nu a fost o întoarcere clasică, ci un pas  înainte: ca profesor expat în România. Deschis către nou, dar legat de propria origine și ghidat de dorința de a aduce valoare acolo unde contează: „Voiam să înțeleg cum se dezvoltă și cum se adapteazǎ copiii care nu vorbesc germană acasă, dar care învață în această limbă la şcoalǎ și, dacă pot sǎ-i sprijin cu adevǎrat prin orele mele.”

Ce conteazǎ cu adevǎrat în predarea ca profesor

Florian crede că, înainte de lecții și conținut, contează legătura reală cu elevii. Îi place să observe reacțiile copiilor, momentele în care înțeleg ceva ce părea imposibil cu o zi înainte și să adapteze lecția în funcție de nevoile lor.

Iar la DSBU – unde mulți copii provin din familii multilingve – a găsit exact cadrul potrivit pentru acest tip de învățare. „M-a atras ideea de a preda într-o clasă în care limba germană nu este ceva firesc, dar totuși devine o punte. Pentru cǎ predatul e mai mult decât informație. Este despre a crea relații valoroase cu cei mici, despre încredere, despre comunicare și despre ritmul fiecărui copil.”

Siguranța unei curicule solide, libertatea unui mediu deschis

Faptul că DSBU urmează curicula germana i-a oferit structură și siguranță. În același timp, a descoperit o deschidere care i-a permis să se adapteze nevoilor specifice ale elevilor.

Debutul său la școală a coincis cu pandemia de COVID-19. „Am venit într-o perioadă neobișnuită, dar am avut încredere că lucrurile se vor așeza.” Și așa a fost: școala, echipa, orașul – multe lucruri au fost noi, dar în același timp familiare. Doar traficul din București mai are nevoie de timp, spune el zâmbind.

Un loc al deschiderii și al posibilităților

Florian descrie primirea la DSBU ca fiind una călduroasă. Colegii au fost deschiși, cooperanți și atenți. „M-am simțit foarte rapid parte dintr-o echipă – iar asta este foarte valoros pentru mine.” În clasele cu copii mai mici are șansa de a cunoaște mai bine fiecare elev și de a adapta lecțiile în funcție de nevoile fiecăruia – un aspect pe care îl consideră esențial în educație.

Unul dintre momentele care l-au impresionat cel mai mult a fost atunci când două eleve românce – fără limba germană ca limbă maternă – au obținut rezultate excelente la Bacalaureat, peste media unor clase din Germania.„M-a impresionat profund. Arată ce se poate realiza atunci când copiii sunt luați în serios și susținuți individual.”

Educație pentru lumea de mâine

Pentru Florian, DSBU este mai mult decât o școală: este o comunitate internațională unde copiii cresc învǎțând mai multe limbi strǎine, culturi și perspective. Faptul că limba engleză are și ea un rol important completează pregătirea elevilor pentru lumea în care vor trăi ca adulți.

„Îmi place să predau”, spune Florian. „Pentru că are sens. Pentru că simți că pui ceva în mișcare. Și pentru că primești atât de mult înapoi de la copii, dacă îi iei în serios.”